Úvodní stránka » Návody a pomůcky » Důležité pojmy webových technologií

Důležité pojmy webových technologií

Jsme rádi, že máte zájem o naše služby v oblasti webdesignu, tvorby a správy webových stránek, aplikací a dalších souvisejících služeb. Abyste se lépe orientovali ve všech pojmech a technologiích, zpracovali jsme pro vás jejich stručný přehled a popis. V případě nejasností a dalších dotazů se na nás s důvěrou obraťte!

Doménové jméno

Je adresa vašich webových stránek ve tvaru www.firma.cz. Doménu je třeba si zaregistrovat (pokud je volná) a platí se roční poplatek za její užívání (držení). K doméně máte pouze právo užívání, právně ji nemůžete vlastnit. Národní koncovka (.cz .com .eu …) je tzv. doména prvního řádu, doménové jméno – to které si registrujete – je doména druhého řádu (např. firma.cz). K ní si můžete zřídit další domény třetího řádu. Automaticky máte doménu třetího řádu s názvem www.firma.cz, můžete si zřídit například eshop.firma.cz, akce.firma.cz atd.

Hosting (webhosting, mailhosting)

Vaše webová prezentace (HTML stránky) musí běžet na nějakém webovém serveru. Nejčastěji to je server nějakého specializovaného poskytovatele (providera) webhostingových služeb. Ten zajišťuje potřebné technologické parametry serveru, bezpečnost a záložní server. Webové stránky můžete provozovat i na svém firemním serveru, tato varianta má však smysl pouze ve specifických případech a vyžaduje potřebnou konektivitu, technické vybavení a kvalitní zabezpečení.

Většinou stejný poskytovatel v rámci služby webhostingu zajišťuje i mailserver pro provoz pošty. Organizace s vlastním Exchange serverem většinou nevyužívají mailhostingu a poštu přijímají přímo (přesměrování MX záznamu na vlastní server).

Redakční systém - CMS

CMS (Content Management System), neboli též redakční systém, je webová technologie, která umožňuje (díky oddělení obsahu od grafické formy a vybavení vlastním editorem stránek) i běžným uživatelům přímo pomocí internetového prohlížeče upravovat obsah i strukturu těchto webových stránek. Výhodou je, kromě operativnosti, že nepotřebujete zvláštní dovednosti a nehrozí riziko poškození grafiky a funkce stránek.

B2B, B2C

Jsou obecné názvy pro webové aplikace s obchodními funkcemi, které se zaměřují na určitý okruh uživatelů stránek. U B2B (Business To Business) se většinou jedná o prodejní či zákaznické aplikace mezi dodavatelem a odběrateli (elektronický systém objednávání, e-tržiště, …), u B2C (Business To Consumer) pak o funkce směrované ke koncovým zákazníkům, jako např. e-shop nebo zákaznický portál.

Intranet

Jsou webové stránky, které jsou určeny pro interní použití, nebo použití vymezenou skupinou uživatelů. Můžou to být informační stránky pro zaměstnance, nebo stránky pro poskytování informací registrovaným zákazníkům.

Registrace do vyhledávačů a katalogů

Webové stránky můžete sami zaregistrovat do různých obecných i oborových vyhledávačů a katalogů (např. firmy.cz na Seznamu). Tato registrace je většinou bezplatná, v některých případech si můžete zaplatit za umístění na předních stránkách. Problém těchto katalogů a vyhledávačů je v relativně malém počtu lidí, kteří je využívají (a tím i relativně malý počet potencionálních zákazníků).

Zaindexování ve vyhledávačích

Nejlepším způsobem, jak vás potencionální návštěvníci najdou, je aby vás našli na velkých vyhledávačích (Google, Seznam) na základě zadání klíčového slova (jedno či více slov, dle kterého většinou lidé vyhledávají služby či produkty, které poskytujete). Zaindexování stránek provádějí sami vyhledávače (nelze tento proces ovlivnit) tak, že neustále prohledávají všechny stránky na internetu. Při zaindexování stránky se ke klíčovým slovům přiřadí i její váha (page rank), která udává, nakolik stránky odpovídají klíčovým slovům. Tuto hodnotu opět stanovují sami vyhledávače na základě mnoha kritérií (kvalita kódu stránek, obsah, aktualizace, odkazy, návštěvnost, stáří domény atd.). Přiřazená hodnota pak určuje, na kterém pořadí (nebo stránce) se po zadání klíčového slova do vyhledávače tato vaše stránka umístí.

SEO (Search Engine Optimization)

Je specializovaná činnost správy webu, která se na základě dostupných znalostí o způsobech jakým vyhledávače indexují stránky, snaží provádět optimalizaci webových stránek tak, aby je vyhledávače umísťovali na co nejlepší pozice (nejlépe první místa na první stránce) a tím zvyšovali návštěvnost těchto stránek.

Web marketing

Je soubor činností, které směřují k tomu, aby vaše webové stránky přinášeli zisk. Toho se dosahuje tak, že se různými prostředky (umístění ve vyhledávačích, internetová a konvenční reklama, sociální sítě, …), snažíme zvýšit návštěvnost webových stránek. Úkolem webových stránek je pak příchozí návštěvníka natolik zaujmout, že provede úkon směřující k nějaké akci (cílové konverzi), jako kontakt, vytvoření poptávky, objednávka atd. Výhodou web marketingu je možnost přesného měření chování návštěvníků a vyhodnocování úspěšnosti vyjádřené konkrétním obratem (ziskem) generovaným díky webovým stránkám a investice do webmarketingu.

PPC (Pay Per Click)

Je moderní způsob webové reklamy (Gogole AdWords, Seznam Sklik), kde se platí tzv. za proklik, tj. neplatí se za zveřejnění reklamy na webu, ale až v momentě, kdy na ní návštěvník klikne a otevře tak vaše webové stránky. Jinými slovy platíte pouze za návštěvníky, kteří na vaše stránky skutečně přijdou.

Co mám tedy od webových stránek požadovat / očekávat?

Jak je vidět z předchozího stručného popisu technologií, webové stránky mohou mít z vašeho pohledu, coby jejich provozovatele, mnoho různých funkcí. Rozhodněte se sami, které z následujícího výčtu jsou pro vás podstatné:

  • Prezentační funkce – webové stránky pouze v elektronické formě představují firmu, její činnost, kontakty, popř. reference. Tato funkce webu sama o sobě nepředpokládá akvizici nových zákazníků.
  • Informační funkce – pomocí webových stránek budete informovat své zaměstnance nebo obchodní partnery o důležitých věcech, popř. budete jejich prostřednictvím předávat různé firemní dokumenty.
  • Obchodní funkce – pomocí webových stránek budete přímo realizovat obchodní činnost, tj. přijímat objednávky na vaše zboží či služby od stávajících zákazníků.
  • Marketingové funkce – pomocí webových stránek a web marketingu budete přímo oslovovat a vyhledávat nové zákazníky a zakázky s tím, že takto získané zakázky budou tvořit důležitou (nezanedbatelnou) část obratu vaší firmy.

Stáhnout ve formátu PDF

Aktuální reference:

Výroční zpráva Vodakva

Výroční zpráva Vodakva 

Webové stránky
Politik Jan Horník

web Jan Horník 

Webové stránky
Boží Dar

web Boží Dar 

Webové stránky
Lemigas

web Lemigas 

Webové stránky
Algon Plus Auto

Webové stránky Algon Plus Auto 

Novinky

Hledáme nové kolegy

2.8.2016

Do našeho týmu hledáme nové nadšené kolegy na pozici Webmastera a Grafika.

Nabídka, co se neodmítá

19.7.2016

Nyní na veškerý digitální tisk sleva až 70 %. Neváhejte a vyzkoušejte si naše služby za tu nejlepší cenu...

Máme vlastní digitální tisk

10.4.2015

Vaše zakázky vytvoříme nyní rychleji - levněji - barevněji! Pořídili jsme si nový digitální tiskový stroj formátu A3+ a stroje pro dokončovací výrobu...

archiv

Kontaktujte nás:

Telefon+420 602 495 191

E-mailinfo@gitech.cz 

Facebookfacebook.com/gitech.kv


Ceník digitálního tisku

Ceník digitálního tisku


Podporujeme sportovní klub moderní gymnastiky

TopGym Karlovy Vary